Az Alfa Generáció krízise
A GYEREKKORI KÉPERNYŐFÜGGŐSÉG KIALAKULÁSA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI
ELŐADÁST ELSŐSORBAN BÖLCSŐDÉK ÉS ÓVODÁK SZÁMÁRA AJÁNLJUK,
– akár az óvodapedagógusok, dadusok és munkatársak számára szakmai előadásként,
– akár a bölcsődébe vagy óvodába járó gyermekek szülei számára ismeretterjesztő és szemléletformáló előadásként
Nagyon fontos, önálló előadásként szánjuk ezt a témát, amelyről minden szülőnek hallania kellene, mert az Alfa generáció krízisének oka és megoldása az Alfa generáció szüleinek kezében van!
A mai gyerekek 7-11%-a már a legelső születésnapja előtt (!) technológiahasználóvá válik, de 3 éves korukra valamilyen mértékben szinte mindannyian képernyőfüggővé válnak. Természetesen a technológia nem önmagában rossz, de azt már rengeteg kutatás, adat, és megfigyelés támasztja alá, hogy korlátlanul és felelőtlenül használva kisgyermekkorban a technológia-kitettség többet árt, mint használ. Ez olyan korjelenség, amelynek önként szolgáltatjuk ki magunkat és gyermekeinket, mert a fogyasztói kultúra erre kondicionál, és mert nem vagyunk elég tudatosak és fegyelmezettek.
A képernyőn a világ sokkal gyorsabban pörög, rövidebbek a vágások, dinamikusabb a dramaturgia, izgalmasabbnak tűnnek a képek, mint a való életben – ráadásul az alig pár éves gyerekek olyan vizuális hatásokkal találkoznak, amelyeket ennyi idősen nem tudnak értelmezni, a csöpp agyuk nem képes feldolgozni, sőt, ezek az impulzusok elterelik azt az időt és energiát a fejlődő szervezettől, amit éppen a fejlődésére kellene fordítania. Mindez pedig komoly, hosszútávú, az életminőséget is befolyásoló hatásokkal járhat – csak néhányat hadd soroljunk, nem ijesztegetésként, hanem tudatosításképp:
- A csecsemőkori képernyőfüggőség csökkenti a kötődés kialakulását az édesanya felé, amiből később szociális funkciózavarok keletkezhetnek
- A vizuális ingerek dominanciája akadályozza az agy képalkotó képességének „begyakorlását”, ami a fantázia beszűküléséhez vezethet, aminek pedig később a kreativitás kialakulatlanságát eredményezheti
- A szülőkkel közös analóg- és kognitív tevékenységek magányos, digitális és virtuális leváltása ma már kutatásokkal igazolt módon megnöveli az olyan részfunkciózavarok kialakulását, mint a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, a figyelemzavarok különböző fajtái (példáéul az ADHD), a szociális-, beilleszkedési- és tanulási zavarok megjelenését már az iskolába lépés előtt
- A hagyományos (offline) játékok kiszorulnak a mai kisgyermekek szocializációjából, videójátékok mennyisége viszont jelentősen deformálja a logikai és érzelmi intelligenciát, a szociális készségeket, sőt, a testi fejlődésé is
Az előadáson feldolgozott témák:
- A csecsemő- és kisgyermekkori képernyőfüggőség kialakulásának okai és körülményei
- A képernyőfüggőség személyiségfejlődési, szociális, intellektuális és érzelmi következményei
- Az analóg és kognitív tevékenységek szerepe a gyermek fejlődésében
- A játék, mint a világ felfedezésének egyik legfontosabb eszköze gyerekkorban
- A játékokban rejlő lehetőségek és játékok sötét oldala egy játékfüggő generáció számára
- A szülők és a társdalom felelősségének tudatosítása a következő generációk és a közös jövőnk érdekében
- Konkrét gyereknevelési tanácsok, módszerek és eszközök: mennyit és hogyan gépezzen a gyerek, mikor legyen telefonja, mit csináljunk, ha játékfüggővé vált, milyen tevékenységekkel lehet (és kell is) kiváltani az online és digitális világot az életükben… és még sok hasonló kérdésre próbálunk gyakorlati válaszokat adni
Az előadás rengeteg Alfa generációval kapcsolatos kutatást és adatot mutat be, de nem száraz és elméleti tudományként, hanem a leghétköznapibb példákkal és mindannyiunk által ismert életjelenséggel illusztrálva. Nagyon komoly témát szeretnénk felvetni, és nagyon tudatosan szeretnénk kimozdítani a szülőket a digitális kultúra komfortzónájából. Szemléletet akarunk formálni, jó döntéseket inspirálni, felelősséget és tudatosságot átadni, konkrét eszközöket és módszereket mutatni, amelyek segíthetnek egészségesebb lelkű, személyiségű, testű gyermekeket nevelni, és egy nálunk előbbre jutó, nagyobbat alkotó generációt formálni – hisz minden szülőnek ez a vágya, ha a gyermekeire tekint.
VÁLASZTHATÓ IDŐPONTOK
A 2025-ös év első felére már most tele van a naptárunk, ezért szeretnénk a meghívható intézményi előadásainkat összehangolni a helyi Szülőakadémiákkal, így elsősorban azokra a napokra tudunk előadásokat vállalni, amikor az adott városban / településen este amúgy is Szülőakadémiát tartunk. Ezért az időpontbeli kompromisszumért „cserébe” sokkal kedvezőbb díjazással tudjuk elvállalni az intézményi meghívásokat.
A bölcsődék és óvodák esetében a reggeli-délelőtti, esetleg az ebéd utáni időpontokat javasolnánk, a szülőknek talán könnyebb, ha az előadás idejére reggel tovább maradnak másfél órára, vagy ebéd után jönnek el – de természetesen igyekszünk alkalmazkodni a lehetőségekhez. A Szülőakadémiák 17 vagy 18 órakor kezdődnek (helyszíntől függően), így az intézményi előadásokat legkésőbb 16 órára be kell fejeznünk.
Az időpontok egyeztetése érdekében érdemes megnézni a programnaptárunkat:
LETÖLTHETŐ BANNER
Honlapon, Facebookon és más közösségi média felületeken megosztható vagy emailes meghívókban továbbküldhető banner – mivel nem tartalmaz helyszínt és dátumot, kérjük azt megosztáskor a leírásban hangsúlyosan megjeleníteni.