A KRÍZIS-GENERÁCIÓ
A Z GENERÁCIÓ MEGÉRTÉSE ÉS FELKÉSZÍTÉSE A RÁJUK VÁRÓ JÖVŐRE
A 15-28 évesek, vagyis a középiskolások, az egyetemisták és a huszonéves fiatal felnőttek világának kihívásai
ELŐADÁST ELSŐSORBAN GIMNÁZIUMOK ÉS KÖZÉPISKOLÁK SZÁMÁRA AJÁNLJUK,
– a pedagógus kar szakmai továbbképzéseként,
– a tanulók számára ismeretterjesztő előadásként, iskolai témanapokra vagy csendesnapokra
A „krízis” csak a magyar nyelvben tűnik félelmetesnek – a görög kifejezés eredetileg fordulópontot jelent. A „krízis-generáció” a Strauss-Howe generációs modell egyik legfontosabb kifejezése. Ez a modell egy nagyívű kutatás eredményeként készült el, amely során generációs mintázatot kerestek a nyugati civilizáció kultúrtörténetében, egészen a 15. századig visszanyúlva. A kutatás eredménye az a megállapítás lett, hogy 80-100 évente lezajlik egy kulturális korszak, amelyen négy egymást követő generációs típus váltja egymást, immáron hat évszázada kimutatható módon. Az előadásban részletesen is bemutatom ezt a modellt, de ami számunkra most a legfontosabb: minden kulturális korszakot lezár egy úgynevezett krízis-generáció, amely lebontja a letűnő korszak elavult eszméit és intézményrendszereit, és újjászervezi a társadalmat egy új korszak alapelvei szerint. Aki nyitott szemmel él, látja és belátja, hogy nem volt még olyan korszaka az emberiségnek, amelyben ennyi különféle, és ráadásul globális krízis zajlik egyidőben – éghajlati- és klímaválság, demográfiai és migrációs krízis, az AI-robbanás miatti technológiai szingularitás közeledése, világgazdasági és politikai krízisek, világjárványok és morális válság… Ahogyan eddig éltünk, úgy biztosan nem folytathatjuk. És ennek a most lezáródó korszaknak a krízis-generációja a Z generáció, akik most lépnek be a nagybetűs életbe, és amikor majd negyvenéves korukra a politikai-, gazdasági és kulturális élet formálóivá és vezetőivé válnak, az ő felelősségük lesz az emberiség új korszakának felépítése. Erre kell őket felkészítenünk most a családban, az iskolában, a gyülekezetekben, a kulturális és társadalmi intézményeinkben.
Az előadáson feldolgozott témák:
- A mai fiatal generációkat meghatározó életélmények, hatások és kihívások
- A Z generáció modellezése az élet különböző területein: kommunikáció, közösségi élet, kapcsolatok, motivációk, munka és tanulás – szokások, erősségek, hiányosságok
- A képernyők és a virtuális valóság hatása a kognitív fejlődésükre és képességeikre
- A számítógépes játékok generációs hatásai – veszélyek és esélyek
- A kitolódó felnőtté válás okai és következményei
- Hogyan lehet a mai fiatalokat megérteni, megszólítani, motiválni és inspirálni?
Az előadás rengeteg Z generációval kapcsolatos kutatást és adatot mutat be, de nem száraz és elméleti tudományként, hanem a leghétköznapibb példákkal és mindannyiunk által ismert életjelenséggel illusztrálva. Szemléletet akarunk formálni, jó döntéseket inspirálni, felelősséget és tudatosságot átadni, konkrét eszközöket és módszereket mutatni, amelyek segíthetnek egészségesebb lelkű, személyiségű, testű gyermekeket nevelni, és egy nálunk előbbre jutó, nagyobbat alkotó generációt formálni – hisz minden szülőnek ez a vágya, ha a gyermekeire tekint.
Az előadást kétféle verzióban és hosszúságban tudom vállalni: egyszer vagy kétszer másfél órában – a hosszabb verzióban részletesebben és több szempontot felmutatva tudom a témát bemutatni.
Továbbá tudom súlyozni és finomhangolni az előadást a célközönségtől függően is: ugyanazt a tartalmat más szempontok és hangsúlyok mentén tudom bemutatni pedagógusoknak, szülőknek vagy maguknak a fiataloknak, figyelembe véve a hallgatóság szempontjait.
VÁLASZTHATÓ IDŐPONTOK
A 2025-ös év első felére már most tele van a naptárunk, ezért szeretnénk a meghívható intézményi előadásainkat összehangolni a helyi Szülőakadémiákkal, így elsősorban azokra a napokra tudunk előadásokat vállalni, amikor az adott városban / településen este amúgy is Szülőakadémiát tartunk. Ezért az időpontbeli kompromisszumért „cserébe” sokkal kedvezőbb díjazással tudjuk elvállalni az intézményi meghívásokat.
Iskolák esetében a tanítási időt lefedő időpontokat javasolnánk, délelőtt vagy koradélután. A Szülőakadémiák 17 vagy 18 órakor kezdődnek (helyszíntől függően), így az intézményi előadásokat legkésőbb 16 órára be kell fejeznünk.
Az időpontok egyeztetése érdekében érdemes megnézni a programnaptárunkat:
LETÖLTHETŐ BANNER
Honlapon, Facebookon és más közösségi média felületeken megosztható vagy emailes meghívókban továbbküldhető banner – mivel nem tartalmaz helyszínt és dátumot, kérjük azt megosztáskor a leírásban hangsúlyosan megjeleníteni.